مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

غيبت كردن را كامل توضيح دهيد.وآيا مي شود دربعضي موارد غيبت كرد؟



حضرت امامره درحديث نوزدهم اربعين حديث پس ازآنكه تعاريفي را از روايات وسخنان فقهاء دررابطه با غيبت ذكر نمودند كلامي دارند كه حاصل آن چنين است غيبت عبارتست از ياد كردن انساني ازصفات ناروا ياعيوب مخفي او درنزد ديگران كه در بيان آن قصد مذمت وكوچك كردن او را داشته باشد والبته بعيد نيست كه اظهار امور مخفي مؤمنين در صورت عدم رضايت آنها نيز حرام باشد، هرچند قصد انتقاص(عيبجوئي)دركار نباشد.درغيبت مواردي استثناء شده است، يعني غيبت كردن دربرخي موارد جايز شمرده شده كه يكي ازآنها مواردي است كه كسي فسقش آشكار باشد ونيز عالمانه ومصرانه برآن اقدام كند(نه آنكه جاهل بوده ويا اگر عالم است يك بار انجام داده واصراري برآن ندارد)

كه درروايت آمده استهرگاه فاسقي، گناه راآشكار بجا آورد، احترامي ندارد وغيبت او حرام نيست

ولي بايد دانست كه قدر مسلم جواز غيبت، همان گناهي است كه درآشكارا بجا ميآورد، اما جواز غيبتش نسبت به گناهاني كه درپنهاني بجا آورده، معلوم نيست.

غيبت كردن به قصد نهي ازمنكر به اين معني كه هرگاه منكري را ازمسلماني ببيند وبداند كه اگر غيبتش را بكند آنرا ترك مي كند، البته بايد دقت كند كه مفسدة غيبت او ازگناهي كه انجام داده بيشتر نباشد.

غيبت ازكسي كه گمراه و گمراه كننده است ودر دين خدا بدعت گذاشته است به قصد اينكه مردم فريب او را نخورند ودردامش نيفتند.

برگرفته از كتاب گناهان كبيره اثر شهيد آيت ا...دستغيب











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.